jump to navigation

Αυτοί που τα πήραν..στο κρανίο με το «Κρυστάλλινο Κρανίο» Ιουνίου 18, 2008

Posted by mariandr in Κοινωνία, PAGOSMIOPOIISI, PALAIA KIMENA TOU 2008.
trackback

Η αλήθεια είναι ότι όσοι σινεφίλ της Ευρώπης αποφάσισαν να δουν τον «Ιντιάνα Τζόουνς και το Βασίλειο του Κρυστάλλινου Κρανίου», δεν είχαν σίγουρα στο νου τους πως πήγαιναν να δουν μία …πολιτική ταινία, και για την ακρίβεια, μια «στυγνή πολιτική προπαγάνδα». Κι όμως, σύμφωνα με το Κομμουνιστικό Κόμμα της Ρωσίας, το συγκεκριμένο έργο (με πρωταγωνιστές τον Xάρισον Φορντ και την Κέητ Μπλάνσετ) ήταν μια καλοστημένη «δουλειά» της CIA με στόχο το «ιδεολογικό σαμποτάρισμα» των πολιτών της πρώην ΕΣΣΔ και όσων πολιτών της Δύσης πιστεύουν γενικώς στα ιστορικά επιτεύγματα της μεταπολεμικής Ρωσίας.

Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: Ως γνωστόν, οι κομμουνιστές της Ρωσίας εξέφρασαν την αγανάκτηση τους για το εν λόγω έργο, καθώς , σύμφωνα με την πλοκή του, ο Ιντιάνα Τζόουνς, ο «καλός» της υπόθεσης, ήταν στο «κυνηγητό» μονίμως, εξαιτίας μιας ομάδας Καγκεμπιτών, με επικεφαλής την πανούργα και σκληρή Ιρίνα. Το τέλος είναι φυσικά «χαρούμενο»αφού ο Ιντιάνα κατορθώνει να απαλλαγεί από την κακή «κόμι», την κομουνίστρια δηλαδή κατάσκοπο.

Κοινώς, η πλοκή του έργου, όχι απλώς μας παραπέμπει στον Ψυχρό Πόλεμο, «αλλά στην πραγματικότητα όλο το έργο λειτουργεί για να τον αναβιώσει, εις βάρος των νέων της σημερινής Ρωσίας, που, σαν δουν την ταινία, θα νομίσουν ότι οι πρόγονοί τους ήταν πανούργοι κατάσκοποι που πάλευαν να εξολοθρεύσουν την Αμερική εις βάρος της παγκόσμιας ειρήνης», όπως σχολίασαν αξιωματούχοι του κόμματος, φτάνοντας στο σημείο να απαγορεύσουν στους δυο ηθοποιούς-πρωταγωνιστές της ταινίας, την είσοδό τους στη χώρα. Οι «κόμις», (commies)όπως αποκαλούσαν οι μακαρθιστές τους κομμουνιστές καθ όλη τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, έγιναν ακόμα πιο δηκτικοί, επισημαίνοντας: «Εμείς, αν και κομμουνιστές, θεωρούμε ότι είχαμε κοινό με τους Αμερικανούς ότι πολεμήσαμε μαζί τον Χίτλερ, και ότι, όταν τους έκανε σκόνη ο Λάντεν στους Διδύμους, πήραμε το μέρος τους. Φαίνεται, κάναμε λάθος».

Ας βάλουμε το δάκτυλο εις τον τύπον των ήλων: Χρειαζόταν να έχει εχθρούς του ο Ιντιάνα , εν έτει 2008, τους κομμουνιστές; Οι εχθροί του στις προηγούμενες βερσιόν της λαοφιλούς περιπέτειας , ήταν ναζί, δηλητηριώδη φίδια, άντε και πονηροί βεδουίνοι. Γιατί το Χόλυγουντ αποφάσισε να τα βάλει τώρα με τους κομμουνιστές, λες και ο μακαρθισμός αναστήθηκε, έστω και με ..λίγο ως πολύ ..αφελή τρόπο;

Οι Λονδρέζικοι «Τάϊμς» απάντησαν στα περί «επανάδυσης του Ψυχρού Πολέμου μέσω Χόλυγουντ» με ολόκληρο άρθρο, αλλά και με εμφανή ειρωνεία: «Οι καλοί, οι κακοί και οι Ρώσοι» ήταν ο τίτλος του, και η βρετανική πένα καταφανώς κυβική: «…Πάρτε χαμπάρι ότι το Χόλυγουντ έχει στερέψει από στερεότυπα «κακών» και είναι πολύ λογικό, επιδιώκοντας το κέρδος , να στραφούν στους κομμουνιστές. Να στραφεί ατά των Κινέζων που καταπατούν δικαιώματα στο Θιβέτ; Ανέφικτο γιατί φλερτάρουμε τους Κινέζους στην προσπάθειά μας να ενσωματωθεί το καθεστώς τους στο δυτικό σύστημα. Να θυμίσει μια χολυγουντιανή ταινία τι έκαναν οι κακοί Ιάπωνες στους Κινέζους; Αυτοκαταστροφικό γιατί τα μισά στούντιο του Χόλυγουντ τα έχουν Ιάπωνες. Να τα βάλει με το Ιράν; Θυμηθείτε πόσο ούρλιαζαν οι Ιρανοί με τους «300» για τον τρόπο με τον οποίον παρουσιάστηκαν στο κινηματογραφικό οι αρχαίοι Πέρσες. Αποφάσισαν λοιπόν να ψάξουν τον «κακό» εκεί που υπάρχει κέρδος», σχολιάζει η εφημερίδα , καταλήγοντας ειρωνικά: «όταν οι Ρώσοι αντιληφθούν πώς κυνηγάει κανείς το κέρδος στο σινεμά, τότε θα καταστούν πραγματικά και οι ίδιοι απειλή για τη Χολυγουντιανή βιομηχανία».

Γεγονός είναι ότι οι Βρετανοί δεν είναι και πολύ πειστικοί στην αναζήτηση των αιτίων που κάνουν κατά καιρούς το Χόλυγουντ να αναζητά «κακούς» προξενώντας σε άτομα και λαούς κάτι σαν τη «μάνητα του Αχιλλέα». Ποιος ναναι άραγε ο καλλιτεχνικός ρεπόρτερ των Τάϊμς που διαβεβαίωσε τον αρθρογράφο του «καλοί , κακοί και οι Ρώσοι» ότι το Χόλυγουντ δεν τα βάζει με τους Κινέζους επειδή τους «κανακεύει» η Δύση εν συνόλω μπας και ο συμπαθής αυτός λαός αποφασίσει να εγκαταλείψει την κληρονομιά του Μάο; Υπενθυμίζουμε ότι , όχι μία, αλλά τρεις εταιρείες παραγωγής (Χόλυγουντ, Ντίσνεϋ, Τρσιτάρ) στηρίζουν ανοικτά την υπόθεση του Θιβέτ, και μάλιστα, πιο ανοικτά δεν γίνεται, αφού επιχορηγούν τη γνωστή οργάνωση FREE TIBET.

Επιπλέον,

-Για το αν η αναζήτηση «κακών» πρωταγωνιστών δυσκολεύει χρόνο με το χρόνο (επειδή «όσους κακούς είχαμε τους βάλαμε» κι επειδή «για λόγους ισορροπίας πρέπει να μεριμνούμε και για το politically correct μη τυχόν προσβάλλουμε με ένα έργο ολόκληρους πληθυσμούς»), oυδείς αντιλέγει.

– Για το αν η αναζήτηση του ρόλου του «κακού πρωταγωνιστή» σχετίζεται με το οικονομικό κέρδος που επιδιώκει η Χολυγουντιανή βιομηχανία και μόνο, ουδείς αντιλέγει επίσης. Όλα αυτά ισχύουν. Τίθεται όμως το ερώτημα: Παύει το κοινό να διαμορφώνει στάσεις και γνώμες βλέποντας ένα κινηματογραφικό έργο; Μπορεί η αρχική και τελική προαίρεση του παραγωγού να ήταν αποκλειστικά «η τεράστια εμπορική επιτυχία», και όχι φυσικά η πολιτική προπαγάνδα. Αλλά, πόσο μη εσκεμμένη πολιτικά μπορεί να θεωρηθεί η προβολή του Μπαντ Κόμπανυ (Bad Company) το 2002, που έδειχνε τον μαύρο πράκτορα της CIA να τα βάζει με τους Σέρβους ..τρομοκράτες που ήθελαν να χτυπήσουν ..με πυρηνικά τη Νέα Υόρκη και που ..μιλούσαν ..Ελληνικά; Ας θυμηθούμε μάλιστα την ατάκα του πράκτορα: «δεν μιλάω την τρομοκρατική», είπε όταν ένας εκ των «κακών» μίλησε την Ελληνική…

Για την εν λόγω ταινία, ο Tim Cavanaugh, είχε σχολιάσει μεταξύ άλλων σε άρθρο υπό τον τίτλο «γιατί το Χόλυγουντ τα βάζει με τους Σέρβους;» τα εξής: «αν και ο Κλίντον βομβάρδισε τη Σερβία, δεν βρέθηκε ποτέ Σέρβος τρομοκράτης να απειλήσει τις ΗΠΑ. Γιατί λοιπόν το Χόλυγουντ επέλεξε τους Σέρβους ναναι «οι κακοί» της χρονιάς; Όχι γιατί οι Αμερικανοί θεατές είχαν ήδη αρνητική γνώμη και χαμηλή εκτίμηση για τους Σέρβους, αλλά επειδή ακριβώς δεν είχαν ιδέα ως τότε για το τι είναι και πώς φέρονται οι Σέρβοι»…

Λειτούργησε λοιπόν η συγκεκριμένη ταινία ως πολιτικό εργαλείο , ή , πιο «κομψά» λειτούργησε ..ενημερωτικά για τους αμερικανούς τηλεθεατές; Προφανώς και καταφανώς ναι. Γιατί οι Σερβοι τρομοκράτες μιλούσαν Ελληνικά; Γιατί, ως γνωστόν, οι Αμερικανοί αξιωματούχοι εκείνον τον καιρό, δεν έπαυαν να μιλούν για «συμμαχία Ελλήνων και Σέρβων», κάτι που φυσικά «άρπαξε» και χρησιμοποίησε κατόπιν κατάλληλα το Χόλυγουντ.

Συμπέρασμα: Όχι, το Χόλυγουντ δεν συνωμοτεί κατά βούληση ή (και) με την κυβέρνηση των ΗΠΑ κατά ολόκληρων λαών και πληθυσμών και ιδεολογιών , ανάλογα με τα γεωστρατηγικά και γεωπολιτικά συμφεροντα των ΗΠΑ προκειμένου να διαμορφώνει στάσεις της διεθνούς κοινής γνώμης. H CIA διατηρεί από το 1997 γραφείο Συνδέσμου με τα ΜΜΕ για να μπορεί να συνεργάζεται με το Χόλυγουντ όταν αυτό αποφασίζει την προβολή αποκλειστικά «πρακτόρικων» ταινιών ( Spy game, Τhe Good Sepherd, Syriana). Το Χόλυγουντ του 2008 είναι πολιτικά αυτόνομο και οικονομικά ανθηρό. Εμπνέεται από την επικαιρότητα. Είναι όμως ανεπαρκέστατο πνευματικά, στείρο από «έξυπνους» παραγωγούς που να κατανοούν ότι , μέσα στην πολιτιστική παγκοσμιοποίηση που το Χόλυγουντ επεδίωκε, οι πολίτες του κόσμου διαπαιδαγωγήθηκαν στην αυτονομία της κρίσης τους και «δεν μασάνε» πια. Ο Ευρωπαίος του 2008 , βλέπει με χαρά τον Ιντιάνα, γιατί βλέπει «θέαμα». Όμως , δεν ειρωνεύεται τους κομμουνιστές της Αγίας Πετρούπολης που αγανάκτησαν με την ταινία. Όχι φυσικά επειδή χαϊδεύει τους Πουτινικούς αγωγούς, ούτε επειδή έχει ιδιαίτερη ζέση να υπερασπιστεί τα σοβιετικά επιτεύγματα παλιών , πέτρινων -και μόνο- στην πραγματικότητα χρόνων. Αλλά , δεν τους ειρωνεύεται καθόλου, γιατί έχει μάθει , ακριβώς λόγω των πρόσφατων αλληλοσπαρακτικών και σπαρασσόμενων εθνικισμών στο εδαφός του, να μην ρίχνει λάδι στη φωτιά, και να μην ανακατεύεται με την ιστορική ταυτότητα και τον εθνικό εγωϊσμό κάθε λαού. Τhat s all, folks!

Advertisements

Σχόλια»

1. fvasileiou - Ιουνίου 19, 2008

Δυο παρατηρήσεις:
1. Κακοί της ταινίας δεν ήταν μόνο οι Κομμουνιστές, αλλά και το FBI του Μακάρθυ και του Χούβερ.
2. Δεν ξέρω αν έχει πρόβλημα το Χόλυγουντ στην ανεύρεση κακών, ξέρω ότι έχουν πρόβλημα όσοι εξαρτούν την αυτοεκτίμησή τους από το τι θα πουν οι άλλοι για εκείνους.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: