jump to navigation

ΠΑΝΑΜΑΣ: Η ΠΑΛΙΑ ΔΙΩΡΥΓΑ ΜΕ ΤΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΣΧΕΔΙΑ Φεβρουαρίου 17, 2010

Posted by mariandr in ANAPTYSSOMENES HORES, Διεθνής Οικονομία, Κείμενα του 2010, PAGOSMIOPOIISI.
trackback

Tης: ΜΑΡΙΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΥ

ΑτΚ , 14-02-10

Xρειάστηκαν δώδεκα ολόκληρα χρόνια για να  ολοκληρωθεί η κατασκευή της Διώρυγας του Παναμά και να  ενωθεί ο ειρηνικός με τον Ατλαντικό Ωκεανό. Επρόκειτο για  ένα πραγματικά τεράστιο επίτευγμα της ανθρωπότητας, που παραδόθηκε σε λειτουργία το 1914 από την αμερικανική κυβέρνηση και τελούσε μέχρι το 2000, υπό την αμερικανική οικονομική εκμετάλλευση.


Δεύτερη –μετά τη διώρυγα του Σουέζ, σε ναυτιλιακή σπουδαιότητα παγκοσμίως, εξυπηρετεί σήμερα το 5% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κίνησης. Η πρόσφατη ωστόσο απόφαση της οκταετούς επέκτασης της διώρυγας αυτής, αναμένεται να διπλασιάσει τις δυνατότητες μεταφοράς φορτίων. Κι αυτό, προς μεγάλη χαρά της Κίνας, που φέτος έχει ως στόχο της να καταστεί η πρώτη παγκόσμια οικονομία , παίρνοντας την πρωτιά από την Ιαπωνία.

Ας ξεκινήσουμε με το σχέδιο επέκτασης: Κόστους 5,25 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2014, οπότε και η Διώρυγα θα συμπληρώνει τα 100 της γενέθλια. Με την ολοκλήρωση της επέκτασης, που «μεταφράζεται» σε βαθύτερο και πιο φαρδύ κανάλι από το τωρινό, τα ασιατικά –και άρα και τα κινεζικά- εμπορεύματα που εξάγονται, θα ξεφορτώνονται κατευθείαν στη Νέα Υόρκη ή στη Βοστόνη, χωρίς να πρέπει πρώτα να «βγουν» στους σιδηροδρομνικούς σταθμούς και στα φορτηγα , για να μεταφερθούν στη συνέψεια στον τελικό τους προορισμό. Η εξέλιξη αυτή «γλιτώνει» από τους εξαγωγείς 30% του συνολικού κόστους που απαιτείται για όλην τη διαδικασίας φόρτωσης των πλοίων. Το 43% των ασιατικών εμπορευμάτων  που ναυλώνεται στια λιμάνια της Ανατολικής Ακτής και περνά αναγκαστικά από τη Διώρυγα του Παναμά.

Πού είναι το πρόβλημα; Αυτό το έχουν , αφενός οι εργαζόμενοι στα λιμάνια και σε εταιρείες μεταφορών που μεσολαβούσαν ως τώρα για να οδηγήσουν τα εμπορεύματα στη Νέα Υόρκη, και ο βαθύπλουτος επενδυτής..Ουόρεν Μπάφετ: Ας μην ξεχνάμε ότι πέρυσι, ο Μπάφετ , έκανε την πιο μεγάλη επένδυση: Αγόρασε μέσω της Berkshire hathaway την εταιρεία σιδηροδρόμων Burlington Northern Santa Fe δίνοντας 44 δισεκατομμύρια δολάρια και ποντάροντας στα εμπορικά κέρδη των σιδηροδρομικών εταιρειών. Ωστόσο, περισσότερα πλοία και εμπορεύματα στην «μποτοξαρισμένη» Διώρυγα, συνεπάγεται λιγότερες μεταφορές για τις εταιρείες σιδηροδρόμων. Ο ίδιος ο Μπάφετ είχε δηλώσει, αγοράζοντας την εταιρεία, ότι «αυτή η κίνηση θα είναι στοίχημα για την αμερικανική οικονομία».

Εν τω μεταξύ, το σχέδιο της νέας κατασκευής προχωρά, με συγχρηματοδότηση από την Ιαπωνία και όλοι ονειρεύονται την ημέρα που θα περνούν από τη Διώρυγα τάνκερς με αργό πετρέλαιο και θα ανοίξουν καινούργιοι εμπορικοί δρόμοι αφού θα είναι δυνατό να εξάγεται μετάλλευμα από τη Δυτική Αφρική κατευθείαν στην Κίνα.

Κατά την άποψη της Goldman Sachs, «… η ολοκαίνουργια διώρυγα θα παίξει πρωτεύοντα ρόλο στην επενδυτική ιστορία των χωρών της BRIC ( Βραζιλίας, Ρωσίας, Ινδίας, Κίνας)  αφού θα συνδέονται απευθείας Κινεζικές και Βραζιλιανικές αγορές».

Advertisements

Σχόλια»

No comments yet — be the first.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: