jump to navigation

Η ΛΑΒΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΚΑΙΕΙ Απρίλιος 26, 2010

Posted by mariandr in Διεθνής Οικονομία, Εντυπώσεις, Κείμενα του 2010, Κοινωνία, Περιβάλλον.
trackback

Της: ΜΑΡΙΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΥ

(ΟΡΘΗ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ)

Οι μάρτυρες του Ιεχωβά χαίρονται γιατί η έκρηξη του ηφαιστείου της Ισλανδίας είναι η «απαρχή για όσα θα συμβούν το 2012». Οι τηλευαγγελιστές βλέπουν στο φυσικό φαινόμενο άλλη μια προειδοποίηση του Θεού ότι θα τιμωρήσει τον κόσμο, ένας αμερικανός ρεπουμπλικανός ραδιοφωνικός παραγωγός αποφάνθηκε ότι «τσαντίστηκε ο Θεός με τον Ομπαμα και την πλήρωσε η Ευρώπη που τον διαφημίζει». Κυρίως, όμως, «τσαντίστηκαν» οι ευρωπαϊκές

κυβερνήσεις και οι αεροπορικές εταιρείες: Μπορεί από προχθές να υπάρχει «ολική σχεδόν άρση της απαγόρευσης πτήσεων», αλλά η   έκρηξη του ηφαιστείου που φέρει  το άκρως κακόηχο όνομα «Αγιαφιγιαπλαγιουρκούλ», υπολογίζεται ότι κόστισε στην αμερικανική οικονομία και στη διάρκεια μίας εβδομάδας  αεροπορικού χάους 130 εκατομμύρια δολάρια, 1 ,3δις ευρώ  στις αεροπορικές εταιρείες ενώ «καθήλωσε»  και με απρόβλεπτες οικονομικές συνέπειες στο έδαφος 8 εκατομμύρια ταξιδιώτες παγκοσμίως. Το ηφαίστειο «σαμπόταρε» τις διεθνείς πολιτικές εξελίξεις αφού με την αναβολή των πτήσεων των πολιτικών οι διεθνείς σχέσεις «έμειναν στάσιμες» για ένα επταήμερο και «η εκδίκηση των θεών του ηφαιστείου» επί γης τελείωσε –προσωρινά(; ) με  μία διαπίστωση:Ανεπαρκείς στο  να διαχειριστούν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις την οικονομική κρίση, δεν μπορούν να διαχειριστούν και μια αεροπορική «λόγω του φόβου της ηφαιστειακής σταχτης,τα συστατικά και την ποσότητα της οποίας δεν μπήκαν καν στον κόπο οι αρμόδιοι να μετρήσουν άμεσα…»

Πράγματι. Ενώ απελπισμένοι  -επίδοξοι-επιβάτες καθηλωμένων αεροπλάνων εκλιπαρούσαν για μια θέση σε λεωφορείο ή τρένο για να επιστρέψουν στις πατρίδες τους και στις εργασίες τους, ευρωπαίοι δημοσιογράφοι και ατλαντιστές με βαρύ το φορτίο πάνω τους μιας  περιφρόνησης για ο,τιδήποτε ευρωπαϊκό, αναρωτιόντουσαν: Σε μια περίοδο μεγάλης οικονομικής κρίσης, γιατί χρειάστηκε να περάσουν πέντε ολόκληρες ημέρες ώστε να αποφασίσουν τα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ να συντονίσουν τις προσπάθειες για να «ξαναζωντανέψου τα αεροδρόμια»; Ο Πρόεδρος του Διεθνούς Συνδέσμου Αερομεταφορών ( ΙΑΤΑ) ο Τζοβάνι Μπιζινιάνι, δήλωσε ορθά –κοφτά: « Πέτυχαν στο ευρώ και στο Σεγκεν, αλλά ως ένωση, η Ευρώπη δεν κατάφερε να υπογράψει μια ενωμένη , κοινή συμφωνία για τα αεροπορικά ταξίδια, η απόφαση για την πραγματοποίηση των οποίων δεν θα εξαρτάται από κάθε έθνος-κράτος, όπως δυστυχώς συμβαίνει τώρα».

Είναι αλήθεια ότι η –άκρως περιορισμένων αρμοδιοτήτων ως προς το θέμα- Κομισιόν , μετά τη «καινοφανή κρίση», πίεσε τα κράτη-μέλη να συσκεφθούν για τον κοινό συντονισμό πάνω σε θέματα αεροπορικής ασφάλειας μετά από τέτοιου είδους φυσικά φαινόμενα καθώς και στη λήψη κοινών ρυθμιστικών μέτρων σχετικά με το επιτρεπτό ή μη των πτήσεων υπό συγκεκριμένες συνθήκες. Είναι επίσης αλήθεια πως, αν και το Δεκέμβριο υπεγράφη από τους 27 ο « Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός» με στόχο τον τερματισμό του κατακερματισμού στον έλεγχο του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου από κάθε εθνική κυβέρνηση χωριστά, και ενώ ,μάλιστα η συμφωνία αυτή προέβλεπε το διορισμό ενός airmanager για διαχείριση κρίσεων σαν αυτή που προκάλεσε ο «δαίμων» «Αγιαφιγιαπλαγιουρκούλ», ωστόσο, τίποτε δεν λειτούργησε: Η συμφωνία «Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός»θα τεθεί σε ισχύ σταδιακά και μόνο από το 2012 και μετά. Προς το παρόν, ο περίφημος συντονισμός καθορίζεται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Αεροπορική Ασφάλεια , τη   γνωστή  μας Eurocontrol, συσταθείσα το 1960. Η Eurocontrol συντονίζει τον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο για 38 ευρωπαϊκές χώρες αλλά δεν ασκεί καμία νόμιμη εξουσία στα κράτη-μέλη. Αυτή η λεπτομέρεια εξηγεί το πώς ερμήνευσε κάθε κυβέρνηση που έκλεισε το αεροδρόμιό της τις οδηγίες που έδωσε ο ICAO( Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας): «κάθε κυβέρνηση συγκράτησε μόνο την επικινδυνότητα της ηφαιστειακής στάχτης για τις μηχανές των αεροσκαφών. Αλλά ότι , σε τέτοιες περιπτώσεις, απογειώνονται ειδικά αεροπλάνα που διερευνούν τα ακριβή σημεία εντοπισμού της σκόνης, ώστε τα αεροπλάνα να πετούν ελεύθερα στο υπόλοιπο του ουρανού, αυτό δεν το σκέφτηκαν», σχολίασε ο Μπιζινιάνι.

Το τραγελαφικό πάντως, που αναδεικνύει το ευρωπαϊκό πολιτικό παράδοξο με αφορμή την ηφαιστειακή έκρηξη, είναι ότι το Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο χαιρέτισε την επανέναρξη των πτήσεων στην Ευρώπη και την ίδια στιγμή, τα μέλη του διαφωνούν για το αν χειρίστηκε η πολιτική Ευρώπη σωστά ή λανθασμένα την «αεροπορική της κρίση». Έτσι, από τη μία ο Ισπανός υπουργός ευρωπαϊκών υποθέσεων, Ντιέγκο Λόπεζ Γακρίντο δήλωσε πως « η αντίδραση των κρατών-μελών υπήρξε συντονισμένη και δυναμική γιατί μετά από τη τηλεδιάσκεψη της Δευτέρας εξουσιοδοτήθηκε η Εurocontrol να ελέγχει ανά εξάωρο την ποιότητα του αέρα, ενημερώνοντας τα κράτη-μέλη για τους ασφαλείς αεροδιαδρόμους», από την άλλη, «οι αρχές έκλεισαν υπερβολικά γρήγορα τον εναέριο χώρο» (είπε ο Ολλανδός βουλευτής Πήτερ βαν Ντάλεν) και «είναι εμφανής η ανάγκη για εκσυγχρονισμό των εναλλακτικών συστημάτων μεταφορών, των σιδηροδρόμων συμπεριλαμβανομένων» (όπως  τόνισε ο Γερμανός Σοσιαλιστής Μάρτιν Σουλτζ).

Στο παρασκήνιο των εξελίξεων που «ξέρασε» η ισλανδική λάβα, δεν θα πρέπει να ξεχνά κανείς τρία πράγματα: Πρώτον, τη δήλωση των 38200 πιλότων  του ECA που εξυπηρετούν τους επιβάτες 36 εθνών, ότι «Όταν η εμπορικότητα συνδέεται με την ασφάλεια, τότε οι ανθρώπινες ζωές τίθενται σε κίνδυνο». Δεύτερον, την απαίτηση των αεροπορικών εταιρειών να αποζημιωθούν από τις κυβερνήσεις καθώς έχασαν «περισσότερα απ όσα έχασαν μετά την τραγωδία της 11ης». Τρίτον, την αοριστία και τη διαφωνία που επικρατεί στους κόλπους της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας σχετικά με την επικινδυνότητα της σκόνης στην υγεία, την αλλαγή που μπορεί να επιφέρει στο κλίμα και τους πρακτικούς κινδύνους που κρύβει αν «κουρνιάσει» στις μηχανές των αεροσκαφών.

Βέβαια και σίγουρα , από την άλλη , είναι δύο πράγματα: Το πρώτο είναι πως η φράση «η φύση είναι απρόβλεπτη», έχει πρακτική και όχι θεωρητική σημασία:  Πριν το «Αγιαφιγιαπλαγιουρκούλ», η Ευρώπη επλήγη από πρωτοφανείς πλημμύρες και ανέμους. Οι σεισμοί στη Χιλή κα στην Αϊτη και στην Κίνα έδειξαν ότι ο Εγκέλαδος δεν εκτονώνεται μόνο σε Ωκεανούς, αλλά και στη γη, σε κατοικημένες περιοχές. Όταν  αυτό το   ηφαίστειο πάψει οριστικά να βρυχάται, και ανάλογα με  τη φορά και την ισχύ των ανέμων, τότε  μόνο θα σταματήσουν οι επιστημονικές διχογνωμίες και τα τεχνικά –πρακτικά προβλήματα των ευρωπαίων. Ακόμα δεν γνωρίζουμε αν και πότε θα εκραγεί και το γειτονικό στον  «Αγιαφιγιαπλαγιουρκούλ», ηφαίστειο «Κάτλα». Γνωρίζουμε όμως ότι αν εκραγεί, η ισχύς της εκρηξης θα είναι δέκα φορές ισχυρότερη από αυτήν του «Αγιαφιγιαπλαγιουρκούλ».

Το δεύτερο σίγουρο πράγμα,  είναι ότι , αντί να κοιτάμε τι θα γίνει στο μέλλον, ας δούμε το «βέβαιο» παρόν:Χρειάζεται η άμεση προμήθεια ειδικών αεροσκαφών για τη μέτρηση της στάχτης . Χρειάζεται επίσης διερεύνηση του τι συμβαίνει τώρα στην Ισλανδία όπου οι λιωμένοι από τη λάβα πάγοι «εισβάλλουν» στην ενδοχώρα απειλώντας καλλιεργητές και καλλιεργήσιμη γη. Οι «περιβαλλοντικοί μετανάστες» δεν είναι σενάριο για το φιλμ «2012» αλλά πρόβλημα προ των πυλών. Xρειάζεται επίσης ενδοσκόπηση , μήπως μετριαστεί η ανθρώπινη αλαζονεία. Ένας καλιφορνέζος, αγόρασε αντί 125.000 δολαρίων αντισεισμικό καταφύγιο για να γλιτώσει από καταστροφικό σεισμό. Την κατασκευή 20 τέτοιων καταφυγίων, ανέλαβε εταιρεία με συνολικό για το έργο προϋπολογισμό 130 εκατομμύρια δολάρια. Ερωτηθείς ο Καλιφορνέζος γιατί αγόρασε καταφύγιο, είπε: “Eχω ασφάλεια ζωής (insurance), τωρα έχω διαβεβαίωση ζωής( assurance).

-«Δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό αν ο Καλιφορνέζος αυτός εξακολουθεί να ζει. Γιατί θα μπορούσε να έχει σκοτωθεί σε τροχαίο…», σχολίασε σκωπτικά μπλόγκερ στο CBS.

Advertisements

Σχόλια»

No comments yet — be the first.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: