jump to navigation

Για το περίφημο «μέλλον του έντυπου Τύπου» Δεκέμβριος 13, 2010

Posted by mariandr in Διεθνής Οικονομία, Ελλάδα, Εντυπώσεις, Κείμενα του 2010, Κοινωνία.
trackback

 

 

Απογευματινή των Εργαζομένων

 

Mία είδηση που κατ εξοχήν «έπαιξε» στην Ελλάδα το τελευταίο δίμηνο, σχετίζεται με  τους  New York Times, οι οποίοι, σύμφωνα με ανακοίνωση του εκδότη τους, Άρθουρ Οκς Σουλτσμπέργκερ, θα σταματήσουν μελλοντικά να τυπώνονται με τον παραδοσιακό τρόπο, εισερχόμενοι στην εποχή των δημοσιογραφικών ιστοσελίδων, κοινώς: όσοι επιθυμούν να διαβάζουν την ιστορική εφημερίδα, θα μπορούν να το κάνουν, αλλά…μόνο εφόσον διαθέτουν υπολογιστή.

Ως προς το θέμα, υπάρχουν ωστόσο δύο λεπτομέρειες: Η πρώτη, αφορά

το επίρρημα που χρησιμοποίησε ο Σουλτσμπέργκερ:«Μελλοντικά» η εφημερίδα του θα σταματήσει να τυπώνεται με τον παραδοσιακό τρόπο. Δεν διευκρίνισε το πότε ακριβώς. Επίσης, δεν ανέφερε την χρέωση ή μη χρέωση των αναγνωστών του διαδικτύου.

Καταρχάς, η ιστοσελίδα των Νιου Γιορκ Τάϊμς υπάρχει εδώ και πολύ καιρό και με ικανοποιητική επισκεψιμότητα: ξεπερνά μηνιαίως τους 20.000.000 επισκέπτες! Όμως, οι New York Times επιχείρησαν πρώτοι να χρεώσουν τους αναγνώστες τους που έμπαιναν στην ιστοσελίδα τους, αλλά το εγχείρημα εκείνο στα μέσα της δεκαετίας του 1990 απέτυχε, καθώς η επισκεψιμότητα στην επί πληρωμή είδηση του Διαδικτύου ήταν μικρή για τα αμερικανικά δεδομένα.

Με δεδομένη δε την τωρινή αμερικανική ύφεση και την ανεργία στις ΗΠΑ, πολύ σοφά ο Σουλτσμπέργκερ άφησε για το «μέλλον» το οριστικό πέρασμα των Νιου Γιορκ Τάϊμς στην ηλεκτρονική και μόνο έκδοση: Πόσοι Αμερικανοί θα πληρώνουν συνδρομή για να διαβάζουν ..από τον υπολογιστή την εφημερίδα τους;

Στον αντίποδα όλων αυτών, πολλοί αντέκρουσαν την επιχειρηματολογία υπέρ του free press. Πράγματι: Το 1ο Παγκόσμιο Συνέδριο Δωρεάν Διανεμόμενου Τύπου είναι ήδη γεγονός:  διοργανώθηκε από την Ένωση Εκδοτών Τύπου της Ισπανίας, ένωση στην οποία ανήκουν όλα τα ισπανικά έντυπα (εφημερίδες, πωλούμενες και δωρεάν, και περιοδικά). Η συμμετοχή ήταν εντυπωσιακή, τόσο σε απόλυτους αριθμούς όσο και σε γεωγραφικό εύρος. Περίπου 50 έντυπα εκπροσωπήθηκαν και, ενώ οι περισσότεροι σύνεδροι ήταν Ευρωπαίοι (Ισπανοί, Γάλλοι, Πορτογάλοι, Σουηδοί, Ολλανδοί, Δανοί, Νορβηγοί, Ισλανδοί, Σλοβένοι, Βρετανοί κ.ά.), σημαντική ήταν και η παρουσία εντύπων από τις ΗΠΑ και τη Νότια Αμερική. Αξιοσημείωτη ήταν-σύμφωνα με τους μπλόγκερς που παρουσίασαν πρώτοι το θέμα- η  παρουσία, σε επίπεδο υψηλόβαθμων στελεχών, των δύο μεγαλύτερων πολυεθνικών Τύπου, τηςMetro International και της Schibsted, που ελέγχουν τους περισσότερους τίτλους διεθνώς.

Στην τελική συνεδρίαση παρουσιάστηκε μάλιστα  και υπερψηφίστηκε η Διακήρυξη της Μαδρίτης, ένας δεκάλογος που αφορά όλα τα δωρεάν διανεμόμενα έντυπα και τα αναδεικνύει ως δημόσια αγαθά και καλούς προαγωγούς του δημοκρατικού διαλόγου. Τέλος, στο πλαίσιο του συνεδρίου συστάθηκε η Παγκόσμια Ένωση Δωρεάν Διανεμόμενων Εντύπων(World Free Press Federation). Ωστόσο…

«Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η αγορά του δωρεάν διανεμόμενου Τύπου στην Ευρώπη εισέρχεται σε περίοδο ωριμότητας, αλλά και κορεσμού. Υπάρχουν χώρες όπου κυκλοφορούν έως και πέντε δωρεάν καθημερινές εφημερίδες. Αναλυτές, με προεξέχοντα τον καθηγητή του πανεπιστημίου του Άμστερνταμ και συστηματικό αναλυτή των τάσεων στα ΜΜΕ Dr. Piet Bakker, εκτιμούν ότι καμία ευρωπαϊκή αγορά, όσο αναπτυγμένη διαφημιστικά και πολυπληθής κι αν είναι, δεν αντέχει πλέον να υποστηρίζει τόσα ευθέως ανταγωνιστικά έντυπα. Θεωρείται δεδομένο ότι τα ασθενέστερα και λιγότερο δημοφιλή θα κλείσουν, ειδικά, δε, εκείνα που κυκλοφόρησαν είτε για να «σπάσουν» την αγορά για λογαριασμό παραδοσιακών εφημερίδων είτε για να εξασφαλίσουν αμύθητα πλούτη (που ποτέ δεν ήρθαν) στους εκδότες τους.

Οι Ισπανοί ομόλογοί μας μοιράστηκαν με ειλικρίνεια την εμπειρία από την οικονομική κρίση που ήδη έχει χτυπήσει τη χώρα τους.

Σημειωτέον ότι στην Ισπανία οι 4 από τους 6 κορυφαίους τίτλους καθημερινών εφημερίδων της χώρας είναι δωρεάν (η εξάδα συμπληρώνεται από τις ιστορικές «El Pais» και «El Mundo»). Η συρρίκνωση των εσόδων και η απαισιοδοξία του κοινού και των διαφημιζόμενων φέρνει τους εκδότες προ των ευθυνών τους. Σύμφωνα με αυτούς, η μεγάλη πρόκληση τώρα για τον δωρεάν Τύπο είναι να επενδύσει ακόμη περισσότερο στη σχέση του με το αναγνωστικό κοινό, σχέση που καλλιεργείται με την ανταπόκριση στα προβλήματα και τις ανησυχίες του, στη διαρκή βελτίωση της ποιότητας των εφημερίδων, στη δημιουργικότητα και την κάλυψη των αναγκών των εκατομμυρίων πολιτών που καθημερινά επιλέγουν ένα δωρεάν έντυπο για την ενημέρωσή τους. Μόνο μέσω αυτών των κινήσεων και της επιβράβευσης των αναγνωστών μπορεί οποιοδήποτε έντυπο, πολλώ δε μάλλον ένα δωρεάν, να διεκδικήσει διαφημιστικά έσοδα σε μια πιεσμένη και «αμήχανη» αγορά».

Ας μείνουμε στην τελευταία πρόταση: Μόνο μέσω της επιβράβευσης των αναγνωστών.. Πρακτικά;

-Το παράδειγμα δίνει η γερμανική Die Zeit: Εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης και ενώ η κρίση έχει προ πολλού χτυπήσει τις εφημερίδες σε Ευρώπη και Αμερική (εξαιτίας και του ψηφιακού ανταγωνισμού), η Die Zeit («Ο Χρόνος») καταγράφει τις δύο καλύτερες χρονιές στην ιστορία της

Ο διευθυντής της, Τζοβάνι ντι Λορέντσο, υποστηρίζει ότι η επιτυχία αυτή οφείλεται στο ότι η εφημερίδα μελετά με προσοχή τις ανάγκες των αναγνωστών και αγνοεί εντελώς τις απόψεις των «ειδικών συμβούλων» για τα μέσα ενημέρωσης!  Το μέλλον του έντυπου Τύπου, γιατί κατά τη γνώμη του έχει μέλλον, είναι μια δημοσιογραφία «προσανατολισμού και εμβάθυνσης». Το Ιντερνετ, όπως λέει, είναι μόνο μία από τις αιτίες της κρίσης των εφημερίδων. Υπάρχουν και άλλες, όπως η έλλειψη αξιοπιστίας και ποιότητας…

Advertisements

Σχόλια»

No comments yet — be the first.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: