jump to navigation

ΑΦΕΛΕΙΑ & ΕΜΒΕΛΕΙΑ Οκτώβριος 10, 2012

Posted by mariandr in Ελληνισμός στον Κόσμο, Εντυπώσεις, Κειμενα 2012, Μετανάστευση, Μνήμες του λαού μου.
trackback

Μιλάω πολύ με μετανάστες. Πάρα πολύ. Εχω δε και aρκετούς φίλους αναμεσά τους. Θα μπορούσα να γράφω βιβλία για αυτούς. Είναι πολύ εύκολο κι απλό , κάθε τι που παρατηρείς , να λες

«μα δεν οφείλεται στο ότι  είναι Αλβανός ή Πακιστανός», μα να λες « είναι άνθρωπος και όλα είναι θέμα ανθρώπινου χαρακτήρα». Μεταξύ μας μιλάμε τώρα ε; Φυσικά και όλοι οι άνθρωποι έχουμε το καλό και το κακό μέσα μας, έχουμε τα ιδια δικαιώματα κάτω από τον ίδιο ήλιο που θα λεγε κι ο Κούρκουλος στο «αίμα βάφτηκε κόκκινο» και όλοι εικόνες του  Θεού είμαστε. Μόνο που δεν είναι πάντα  ικανή απάντηση ή  μεστό σχόλιο στις παρατηρήσεις και στις διαπιστώσεις η καταφυγή στην ανθρώπινη χαρακτηρολογία.

 Όπως και να το κάνουμε, όσο και να βαφτίζουν ΕΠΙΤΗΔΕΣ «ρατσισμό» κάποιοι κάποιες αλήθειες, ή, όσο κι αν λένε «μα αυτό το κάνουν κι οι Ελληνες, δεν είναι θέμα εθνικής καταγωγής»,  όμως πάντα οι Γερμανοί θα ναι πιο «συγκρατημένοι» και οι «Ελληνες πιο αυθόρμητοι», οι Κινέζοι χαμογελαστοί και λιγομίλητοι ενώ οι Ιταλίδες του Νότου θα σου τρυπάνε τα τύμπανα με τις φωνές τους και τις γκριμάτσες τους είτε στη χαρά είτε στη λύπη τους. Το εθνικό φαγητό των Ελλήνων θα ναι πάντα η φασολάδα και των Ιταλών η μακαρονάδα, τι να γίνει τώρα…Κοινώς: η αποδοχή της αλήθειας ότι  οι άνθρωποι  έχουν δικαίωμα ΑΔΙΑΚΡΙΤΩΣ στην ισότητα ΑΛΛΑ ΓΕΝΝΙΟΥΝΤΑΙ Διαφορετικοί μεταξύ τους, θα γλύτωνε πολλούς  αν το θυμούνταν, από τον εύκολη ταμπέλα είτε του ρατσιστή είτε του αντιρατσιστή.

Λήξις προλόγου.

Κυρίως θέμα. Μια φίλη μου μετανάστρια –δεν έχει σημασία στο συγκεκριμένο κείμενο η εθνικότητά της-  απόφοιτη ελληνικού πανεπιστημίου, παντρεμένη και εργαζόμενη, μου κανε χτες ένα ερώτημα πολύ απλό: «είσαι φιλότουρκη; Ώστε βλέπεις τα τούρκικα στην τηλεόραση;»

Η ερώτηση δική σας: Και γιατί έχει σχέση με αυτό το ότι  σε ρώτησε μια μετανάστρια; Θα μπορούσε να ναι η μάνα σου η ίδια που να χει την ίδια απορία. ΕΤΣΙ ΕΙΝΑΙ.

Η μάνα μου όμως, ξέρει ένα μου χούϊ : πως το ίδιο πράγμα δεν θα μου το λέει δέκα φορές, γιατί τότε γίνομαι ..Τούρκος! Επίσης, είναι ήσυχη ότι δεν ξεχνάω εύκολα. Εφαγα λοιπόν φλασιά και θυμήθηκα πως, πλάκα-πλάκα, την ίδια ερώτηση η ίδια φιλενάδα μου την είχε κάνει κι άλλες φορές στις προηγούμενες μέρες, και επίσης, θυμήθηκα πως της είχα απαντήσει ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ και ως ανθρώπινος χαρακτήρας και γω, πως απλούστατα παρακολουθώ τα πάντα και πως χαζεύω με πολύ μεγάλη περιέργεια εξίσου  κουλτούρες, σκηνικά , πλοκές, διαλέκτους, γλώσσες, νοοτροπίες.

Η ερώτηση δική μου: Είναι πολύ τραβηγμένο λοιπόν που σκέφτηκα πως για κάποιο λόγο δεν την είχε πείσει εξ αρχής η απάντηση μου, κι αν δεν είναι τραβηγμένο, γιατί δεν είχε πεισθεί;

Της απάντησα ξανά λοιπόν χτες, ρωτώντας τη, «γιατί το να βλέπεις ένα τουρκικό σήριαλ σε καθιστά φιλότουρκο ή το να μη θες να το βλέπεις σε καθιστά εχθρό των  Τούρκων; Ισα –ίσα, και ο πιο ηλίθιος στον κόσμο καταλαβαίνει πως πρόκειται για τουρκική προπαγάνδα. Το να βλέπω τι προπαγανδίζουν, αυτομάτως μου δίνει ένα φιλο-ή αντι –χαρακτηρισμό;» Εσπευσε να μου πει τότε «μα νομίζεις πως είναι όλοι μορφωμένοι για να τα βλέπουν τα πράγματα όπως εσύ; Οι περισσότεροι δεν βλέπουν ότι αυτά τα σήριαλ εξυπηρετούν κάποιους σκοπούς» και της ξαναείπα «μα είσαι και συ μορφωμένη , κι αν θεωρείς και μένα μορφωμένη, τότε γιατί με ρωτάς ως μορφωμένη που μαι αν είμαι φιλότουρκη επειδή τα βλέπω τα σήριαλ αυτά και επίσης, ποιος σου είπε ότι οι πολίτες που δεν έχουν βγάλει πανεπιστήμιο είναι άθελά τους λιγότερο πατριώτες ή λιγότερο έξυπνοι ή ανίκανοι να καταλάβουν το παραμύθι και το παραμύθιασμα; Μορφωμένοι ήταν αυτοί που προσπάθησαν να μας διδάξουν ξαφνικά τα περί συνωστισμού κι όσο κι αν μου πεις πως η κοινωνία τους τίμησε κάνοντας τους βουλευτές, άλλο τόσο θα σου πω πως υπάρχει και η κοινωνία από τη λαϊκή αγορά της οποίας αυτοί οι μορφωμένοι δεν θα περάσουν ποτέ γιατί θα φύγουν κακοποιημένοι αν το τολμήσουν… Της εξήγησα και τη λέξη «αξεστοι» αναφερόμενη στο ότι το 1821 ήταν ξεσηκωμός μορφωμένων και άξεστων αντάμα.

Δεν ξαναμίλησε.  Η συζήτηση έμεινε εκεί. Η μάλλον, είχε και κάτι υστερόγραφα. Εντελώς δευτερεύοντα.Σχολίασα πόσο βαθιά βλακώδεις και παιδιάστικοι είναι ώρες –ώρες οι διάλογοι και πόσο οικτρές προσωπικότητες είναι οι προβαλλόμενες γυναικείες παρουσίες. Να σας το πω λίγο χοντρά, πρέπει να χω σύνδρομο Ντάουν για να θαυμασω τη μουσουλμανική αντίληψη περί του γυναικείου προσώπου. Φαντάζομαι πως εχω δικαίωμα στην προσωπική κριτική, σωστά;

Οσο για το Σουλεϊμάν (που σημειωτεον, δεν είναι κι ο πιο ωραίος Τούρκος)  πώς τον δείχνει; Να διαβάζει τη Θεία Κωμωδία του Δάντη, ναναι τρομερός ποιητής, και συγχρόνως τη μία Πέμπτη να κοιμάται με τη Χουρέμ την άλλη με τη Μανιπως τη λένε και την Παρασκευή να συσκέπτεται για το πώς θα επιτεθεί στη Ρόδο (την οποία, ενώ ο ίδιος λέει ΡΟΔΟ, ο Ελληνας μεταφραστής στον Αντένα επιμένει να μεταφράζει Νησί βάζοντας μάλιστα Ν κεφαλαίο ….)

Δεν το κρύβω όμως.Ο τρόπος που κινήθηκε προκειμένου να θέσει το ζήτημα η μετανάστρια φίλη μου, μου κανε εντύπωση. Χρησιμοποίησε τη λέξη-κλειδί για να προκαλέσει απάντηση ( «είσαι φιλότουρκη»;) και κατόπιν εξέφρασε μια σιγουριά: μόνο οι μορφωμένοι , οι οποίοι είναι λίγοι, μπορούν και να βλέπουν και να μην επηρεάζονται… Ο πολύς λαός όμως…

Όχι. Κάνετε λάθος αν το μυαλό σας πάει πως θέλω , είτε να υπονοήσω, είτε να πω ευθέως πως η μετανάστρια ουδόλως έκανε μια αυθόρμητη κουβέντα αλλά πως τα πε όλα εσκεμμένα. Βλέπετε, είναι μετανάστρια μα αυτό δεν την εμποδίζει-αντιθέτως την ενθαρρύνει κιόλας- να εχει τις δικές της προκαταλήψεις, στρεβλώσεις, οραματισμούς, γιατί όχι, θα πω τη λέξη , ακόμα –ακόμα να υπακούει και βαδίζει σύμφωνα με τη «γραμμή» που οι «δικοί της» της έχουν υποδείξει, αν κάτι τέτοιο συμβαίνει.

Όχι. Καθόλου δεν μ απασχολεί αυτό γιατί μόνο στη χώρα της ουτοπίας θα υπήρχαν άνθρωποι που επειδή θα χαν τον τίτλο «μετανάστες» αυτό θα τους καθιστούσε επιλήσμονες των βιωμάτων , της ιστορίας τους , του πολιτισμού τους, των κάθε είδους στρεβλώσεών τους. Τέτοιες παραισθήσεις για το φαίνεσθαι και το είναι των «άλλων» μόνο μερικοί Ελληνες «αντιρατσιστές»  διατηρούμε.

Εξάλλου, καμία από τις δυο μας δεν είναι χαζή.

Αυτό που με πείραξε, είναι η έμμεση πλην σαφής παρατήρησή της πως «οι σκοποί» των Τούρκων περνάνε στον πολύ ‘λαό’ που δεν είναι μορφωμένος και τα χαύει. Με πείραξε που θεωρεί ότι είναι άρα πετυχημένη η συνταγή των σήριαλ.

Είναι; Εγώ θα επιμείνω πως όχι. Οσο κι αν μου πείτε πως κρίνω εξ ιδίων, αυτό που εγώ παρατηρώ είναι πως οι Ελληνες , ΟΤΑΝ βλέπουν τα τούρκικα, καραγλεντάνε και εκτονώνονται με τα πρόσωπα και τους διαλόγους, μα ΞΕΡΟΥΝ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ τα «από πίσω» και το «παραπέρα» και είναι πιο συνειδητοποιημένοι από ποτέ, ειδικά καθώς είναι η πατρίδα τους και σε οικονομικό πόλεμο. Αφέλειά μου; Μπορεί.

Ενδεχομένως, ακόμα μεγαλύτερη, το ότι δεν θεωρώ ζήτημα πρώτης προτεραιότητας το να πετύχουν κάποιοι την απαγόρευση της προβολής του Σουλεϊμάν με την αιτιολογία πως ήταν σφάχτης του Ελληνισμού. Και ασέβειά μου , γιατί θα πω κι αυτό: Απορώ έως αγανακτώ που δεν διαδηλώνουν και δεν μάχονται , όχι για να κατέβει ο κάθε Σουλεϊμάν ο Μικροπρεπής, αλλά για να «ανέβουν» και να νεκραναστηθούν σήριαλ και έργα «φιλελληνικά». Ε όχι. Δεν με χαλάει μετά από 35 χρόνια συνεχούς πνευματικής εκ-πτωσης και με τόσους Εφιάλτες η προβολή του Σουλεϊμάν! Με χαλάει αφάνταστα όμως που τσιμπάμε στο ο τιδήποτε αρνητικό και δεν αντιδράμε θετικά! Ναι, άνετα μπορώ να βάλω και από καρδιάς υπογραφή για να μη συνεχίσει ο Σουλεϊμάν να προβάλλεται. Μα δεν θα κλαψω αν συνεχιστεί! !! ΔΑΚΡΥΖΩ όμως ΗΔΗ και δυστυχώς ΣΥΧΝΑ που δεν προβάλλονται έργα ΕΛΛΗΝΙΚΑ και φυσικά δεν αναφέρομαι σε λαϊκισμούς ούτε σωβινισμούς λέγοντας ΕΛΛΗΝΙΚΑ. Και σίγουρα ως ΕΛΛΗΝΙΚΑ δεν εννοώ το θεατρικό με τον Αθανάσιο Διάκο σε ρόλο σουβλατζή ( το λημέρι, θα πω και γω την έκφραση , «πρώτο απ όλους και όλα» εδώ και χρόνια έχει αναφερθεί στο …ενδιαφέρον που είχε σχεδιαστεί για να εκδηλωθεί γύρω από το πρόσωπο και το βίο του ήρωα αυτού / οράτε ανάρτηση « Σουβλίζοντας τον Διάκο ξανά και ξανά»).

Αλλά ξέχασα. Η…αιτία που δεν μπορούμε και μεις να δείξουμε, ένα Μεγαλέξανδρο βρε αδελφέ, είναι πως λεφτά ΔΕΝ υπάρχουν…

Τι μπορεί να γίνει;

–         να φέρω το Γιώργο πίσω από το Χάρβαρντ, να μας πει ξανά «λεφτά υπάρχουν»

–         να υπογράψω και γω να σταματήσει ο Σουλεϊμάν

–         να βρω τον Μανώλη Λαμπράκη με τους λοιπούς ομογενείς  να δώσουν 600 δις να προβάλουμε τον πολιτισμό μας

–         να βάλουμε τρομοκράτες να απειλήσουν όσους αγοράζουν τουρκικά σήριαλ

–         να αποδεχθούμε πως ο λαός ως μη μορφωμένος στην πλειοψηφία του θα υποκύψει στην τουρκική προπαγάνδα

–         να τραγουδήσουμε «πάλι με χρόνια με καιρούς»

Είναι κρύο το χιούμορ μου ή πικρό το χαμόγελο σας;

Ωραία τα παραμύθια, και τα ψεύτικα ωραιότερα, μα , ας κάνουμε μια μικρή ΕΝΔΟΣΚΟΠΗΣΗ πρώτα κι ας (μα)θητεύσουμε λίγο σε μια άκρως ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ σιωπή. Είναι προϋποθέσεις για την (όποια) φιλο- ή αντί- στάση μας και κυρίως, για τη ΛΥΣΗ (της ελληνικής τραγωδίας)

 

Και για να μην πάμε όλο τριγύρω. Στο κέντρο του στόχου γράφει σαφώς:

…τοῦτο δὲ τὸ γένος οὐκ ἐκπορεύεται εἰ μὴ ἐν προσευχῇ καὶ νηστείᾳ. 

 

*Και δεν με οδηγεί η απελπισία  σε αυτό το κέντρο. Άλλο δάκρυ, ‘άλλο απελπισία. Θυμηθείτε: ο Οιδίπους επί Κολωνώ είναι ελληνικό, αποκλειστικό προνόμιο.

 

Advertisements

Σχόλια»

1. mariandr - Νοέμβριος 5, 2012

Αγαπητή Μαριάννα γειά σου, εύχομαι να είστε καλά όλοι.
Διάβασα το άρθρο στο Λημέρι για τα τούρκικα σήριαλ. Δεν θα συμφωνήσω ούτε θα διαφωνήσω. Είναι μια άποψη τεκμηριωμένη και απολύτως σεβαστή.
Απλά θα παραθέσω μια συμπληρωματική άποψη για το θέμα. Ένα μεγάλο κομμάτι Ελλήνων είναι Πόντιοι στην καταγωγή, σαν την αφεντιά μου. Όλα τα παιδιά της δικής μου (Ποντιακής) γενιάς, μεγάλωσαν όχι με παραμύθια, αλλά με τις πραγματικές ιστορίες – τραγωδίες των κυνηγημένων γιαγιάδων και παππούδων (όσων επέζησαν γιατί οι δικοί μου όχι) του Πόντου. Στα αυτιά μου ηχούν ακόμη ο θρήνος και οι τραγικές περιγραφές της μητέρας της μάνας μου όταν περνούσαμε καπνά στο χωριό, για τις σφαγές των Ελλήνων από τους Τούρκους, τις λεηλασίες των σπιτιών τους και τους ανελέητους βιασμούς των προγόνων μας.
Όταν εκδιώχθηκαν από τον τόπο τους, άλλα αδέλφια της γιαγιάς μου έφυγαν για την Ελλάδα κι άλλα για την πρώην ΕΣΣΔ ενώ δεν συναντήθηκαν ποτέ ξανά. Θεωρώ συνεπώς δευτερεύοντα και τριτεύοντα ζητήματα, αν πετυχαίνει η προπαγάνδα των Τούρκων με την προβολή των Τούρκικων σήριαλ, αν είναι φιλότουρκος ή εχθρός τους όποιος Έλληνας τα παρακολουθεί και αν οι αμόρφωτοι θα πέσουν στην προπαγάνδα τους ενώ οι μορφωμένοι όχι. Σημαντικό και συνάμα φοβερό είναι για έναν εγγονό, να βλέπει στην Ελληνική τηλεόραση τους εγγονούς των σφαγέων, των βιαστών και των ληστών των γιαγιάδων και των παππούδων του, να προβάλλονται και να παρουσιάζονται επιπλέον οι …αξίες τους.

Απευθύνω ένα ερώτημα σε όσους επιχειρηματολογούν για τους λόγους που βλέπουν τα Τουρκικά σήριαλ. Έστω πως κάποιος συντοπίτης γέρος γείτονας είχε βιάσει τη γιαγιά σας, είχε σκοτώσει τον παππού σας και είχε πάρει βίαια το σπίτι τους. Έστω οτι σήμερα τα εγγόνια του έγιναν σκηνοθέτες και παρουσιάζουν στην τηλεόραση τα γεγονότα είτε όπως διαδραματίσθηκαν είτε ακόμη χειρότερα εξωραϊζοντάς τα, κερδοσκοπώντας κι από πάνω από αυτά. Βάλτε το χέρι στην καρδιά και περιγράψτε με ειλικρίνεια τα συναισθήματά σας, αν όλη η υπόλοιπη γειτονιά (μεταξύ αυτών και οι καλοί σας φίλοι) επιχειρηματολογούσαν με άνεση πως η προπαγάνδα τους αποκλείεται να περάσει αφού όλοι γνωρίζουν τί έγινε τότε. Πώς θα νιώθατε αν σας έλεγαν αφοπλιστικά, «έ και τί έγινε που τα βλέπω αφού όλοι ξέρουν την αλήθεια» ή τη θεωρία του «πανδαμάτορος χρόνου»!

Δεν θέλω να προκαταλάβω την απάντηση. Αν όμως είναι πως θα εξοργιζόσασταν και σεις, σταματήστε να βλέπετε τα Τούρκικα, γιατί εκτός των άλλων είναι και χαμηλοτάτης ποιότητας αλλά κυρίως γιατί στενοχωρούν αφόρητα κάποια πολύ σημαντική μερίδα Ελλήνων, για τους λόγους που περιέγραψα πριν. Αν πάλι θέλετε να συνεχίσετε να τα βλέπετε, δικαίωμά σας είναι φυσικά. Ούτε διεκδικώ το αλάθητο στις απόψεις μου. Άλλωστε τα βλέπουν και επιχειρηματολογούν εξίσου και Πόντιοι, που μεγάλωσαν με τις ίδιες ιστορίες από τις ίδιες γιαγιάδες αλλά με τα χρόνια εκσυγχρονίστηκαν και «έδιωξαν από μέσα τους τη μισαλλοδοξία» όπως με μάλωσε μία εξ αυτών.

Τελειώνω επισημαίνοντας πόσο μου άρεσε το κείμενο, που είναι γεμάτο αγάπη για τον Γέροντα π. Ι. Ασφαλώς και δεν είναι Χριστιανικό, να εξοργίζεται κανείς απέναντι σε όσους επιτίθενται σε Αγίους, ιδιαίτερα αν αυτοί είναι ο Χριστός, η Παναγία, ο Γέροντάς μας ή οι γονείς και οι παππούδες μας!

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ

Αν θέλεις , το δημοσιοποιείς.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: